Hvad er det vigtigste at pleje for at leve et godt liv?

Fodterapeuten vil sige fødderne.

Den personlige træner vil sige et træningsprogram, der passer til den enkelte person.

Tandlægen vil sige god mundhygiejne.

Alle har en egeninteresse, og det har nogle konsekvenser. Hvad det betyder, illustreres bedst, synes jeg, med det, man kalder kobraeffekten: 

Kobraeffekten og egoistisk adfærd

I en anekdote fra den britiske kolonitid i Indien fortælles det, at man var så plaget af kobraslanger, at de britiske koloniherrer besluttede at gøre noget ved. 

Briterne udlovede derfor en dusør til alle, der indleverede et slangeskind. Og det virkede da også til at begynde med. Men så opdagede koloniherrerne, at befolkningen i stedet for at prøve at udrydde kobraer avlede kobraer. På den måde kunne de nemlig indlevere endnu flere slangeskind og tjene endnu flere penge på det.

“Kobraeffekten” står derfor i dag for en situation, hvor et forsøg på at løse et problem ender med at belønne folk for at gøre problemet større.

Kobraeffekten – også på dit universitet

Hvis vi går tilbage til eksemplerne fra starten af teksten, men ændrer spørgsmålet til: Hvad er det bedste at bruge din tid i studiet på for at få de bedste jobchancer? og du spørger en underviser, vil svaret være … karaktererne. Især i deres eget fag.

Men er det nu smart, når det også er dem, der uddeler karakterer?

Hvis en underviser giver for mange af sine elever lave karakterer, kan man tro, at underviseren ikke kan finde ud af sit arbejde. Derudover er det også vigtigere for underviseren at overbevise sine elever om, at hvad de lærer i det fag, er vigtigt for deres karriere. Og for underviserens karriere er det vigtigt, at studerende får gode karakterer.

Det har studerende sandelig også fået de seneste par år. Snakken om, at der er gået inflation i karaktererne, er et tilbagevendende fokusområde i medierne. Og med god grund. Universiteterne og underviserne undskylder det med, at eleverne er blevet bedre og diverse andet. Og eleverne elsker det, for hvem kan ikke godt lide at få høje karakterer?

Endnu vigtigere  lever den opfattelse stadig på universiteterne, at dine karrieremuligheder efter universitetet øges proportionalt med dit karaktergennemsnit.  Og heri skaber universiteterne og undervisere en kobraeffekt ved at give de studerende højere karakterer, end man gjorde før i tiden.

Arbejdsgivere følger jo også med i medierne. De ved godt, at høje karakterer nu kræver en mindre indsats end før.  

Dermed står studerende, der får topkarakterer, dårligere i dag som færdiguddannede, end de gjorde før i tiden. Som jeg ser det, skyldes denne udvikling kobraeffekten og uigennemtænkte egeninteresser. Undervisere vil gerne fremstå som gode undervisere, universiteter vil gerne tiltrække studerende, og studerende vil gerne have høje karakterer.

En af de vigtigste ting, du skal tage med fra din uddannelse, er at tænke kritisk

Det gælder naturligvis også det, din underviser underviser i. Det gælder også værdien af dine karakterer. Det gælder sammensætningen af din uddannelse. Og det gælder værdien af den viden, du får fra de enkelte fag, i forhold til din ønskede karrierestart.

Universiteterne har en interesse i, at studerende får højere karakterer. Lave karakterer er demotiverende og kan resultere i, at studerende dropper ud af studiet. Rent økonomisk er det også negativt for universiteterne, for også uddannelsesinstitutioner har brug for penge i kassen. Og de penge kommer først, når den studerende har afsluttet sin uddannelse.

Så hvordan passer du ind i kobraeffekten? Du er hverken det britiske imperium, der vil af med slangerne, eller dem, der avler dem. Hvis man skal blive i billedet er du  – som studerende, der lægger en god indsats i studiet, men ikke længere bliver belønnet for din indsats – del af den befolkning, der skal døje med, at der bliver avlet flere slanger. 

Du kan ikke gøre noget ved værdien af karaktererne. Men du kan sørge for, at du har forståelse for, at dit karaktergennemsnit ikke afspejler, hvad du kan og vil. Derfor har du fokuseret på at forstærke din profil uden for studiet.

Og hvordan du gør det, lærer du om i Studiebooster. Men endnu vigtigere er der erhvervsfolk som Lilian Mogensen, Mortimer Liebman, Nathalia Hoffmann og Michael Panduro Lauge anbefaler, du skal gøre.

De kan ikke give dig høje karakterer, men de har erfaring med at ansætte folk.