Ved du, hvilke software- og onlineværktøjer du skal bruge på dn fremtidige arbejdsplads på daglig basis? Tænk, hvis du kunne lære at bruge dem, inden du var færdig med studiet, og lande jobbet, allerede inden du var færdig med studiet? I denne artikel lærer du, hvorfor og hvordan du forstærker dit CV med relevante IT-kompetencer til din karrierestart.

Da jeg var på udveksling i Holland, fortalte en af mine græske venner mig, at i hans land fik man en uges ekstra betalt ferie, hvis man havde IT-kundskaber. Vi snakker ikke om die-hard nørde-programmering-IT-kundskaber. Mere blot basal e-mail og tekst behandlingserfaring. Den øgede produktivitet, disse mænd og kvinder kunne levere med deres “IT-kundskaber” retfærdiggjorde naturligvis, at de fik mere ferie, fordi de var “uhyre produktive”.

Det er ikke det samme billede i Danmark. Forventningerne til IT-kompetencer er langt højere. Især hos dig. Du og alle dem, der læser på studiet, er vokset op i en tid, hvor der altid har været internet. I jeres levetid har computer og internet altid eksisteret. Forventningerne til jeres IT-kundskaber er højere, fordi jeres IT-kundskaber, generelt, er højere. Langt højere.

Spørgsmålet er så, hvordan du bruger din flair for IT til at blive den bedst mulige kandidat til job, og får et forspring i forhold til dem, der, på papiret, kan det samme – dine medstuderende? Lad os starte med at se på de IT-kompetencer, vi alle bruger, og alle siger, vi er mestre i Office Pakken. 

Et tu, Brute?” 

Spørgsmålet er hvordan du kan skille dig ud på noget “alle kan”, ved at se på en myte.

Gør en universitetsuddannelse dig automatisk til Office-pakke ekspert?

Der findes utallige af CV-skabeloner til akademikere, der søger deres første eller næste job. Fælles for dem alle er at under IT-kompetencer står der: Office pakken – rutineret eller ekspert, som eksempel. Det er ganske enkelt en formodning om, at fordi man har gået på universitetet, så er man rutineret eller ekspert i Office pakken. 

Jeg ser desværre adskillige huller i denne formodning. Og det første er, at CV-skabelonerne ikke er dækkende for, hvad Office-pakken er.

Når man siger Office-pakke, så er det ofte de tre store, der tænkes på. Word. Excel. Og Powerpoint. Jeg havde en snak med en A-kasse om hvordan den gennemsnitlige nyuddannet vurderede sine evner i de tre store. Svaret enten rutineret, ekspert, eller superbruger.

Lad os for sjov lade en hurtig quiz, for at se om du er rutineret, ekspert eller superbruger i Word, Excel og Powerpoint.

  • Ved du hvordan man starter sidetal på side 2 i Word, således at der ikke står 1 i bunden på forsiden?
  • Mestrer du IF clause, conditional formatting, og ved hvordan du fryser den øverste række, såvel som at bruge filteret i Excel?
  • Kan du nævne tre regler for hvordan en præsentation skal opbygges i Powerpoint, så du ikke keder dit publikum ihjel?

Ovenstående er ikke svære. Men det er heller ikke svært at åbne en lås ved at  indtaste en sekscifret kode, når du ved hvad koden er. Men det tager tid, hvis du ikke ved, hvordan du gør. Mest fordi at lede efter funktioner, især i Excel, er som at lede efter en ædru studerende til en torsdagsbar.

ANBEFALING

Hvis du skal vælge at blive mester i en af disse tre, vil jeg til enhver tid sige Powerpoint. Evnen til at præsentere en tanke, et projekt eller en idé, kan bruges uanset hvad du skal arbejde med. Se denne TED Talk, How to Avoid Death by Power Point, find nogle online kurser om præsentationsteknik, og læs Dale Carnegies fantastiske bog Public Speaking for Success. Gør du ikke det, kan du, ligesom nedenstående, være en person, der arbejder hos FN, og stadig tro, at det er et PowerPoint slide.

Death by power point eksempel

Her er et eksempel på en ekspert, der arbejder hos FN, der troede at vedkommende var ekspert i at lave Powerpoint præsentationer.

En anden fejltagelse af at tro, at man er rutineret i Office-pakken skyldes at …

Office-pakken er mere end Word, Excel og Powerpoint

Der er to primære problemer ved at skrive i sit CV, at man er rutineret eller ekspert i Word, Excel og Powerpoint. 

For det første, hvis du ikke har nogle diplomer fra online kurser eller andet, virker det som noget der står på et CV, fordi man skal skrive det, og fordi alle andre gør det. 

For det andet, Office pakken består også af Onenote, Onedrive og Kalender, samt Sway, Publisher, Access, Forms, Personer, To Do, Power Automate og naturligvis Outlook. 

Der er forskel på at vide, at programmerne eksisterer, bruge dem jævnligt, omend overfladisk, og så faktisk være en super-bruger. Men som du kan se, er Office Pakken faktisk over 10 programmer. 

Du behøver ikke at lære dem alle. Men min erfaring er, at du skal både kunne bevise dine kompetencer i de tre store, Word, Excel og Powerpoint, men også vænne dig til at bruge Onenote og Kalender mere sofistikeret, end du gør det i dag. 

Jeg ved fra adskillige af mine venner, der arbejder hos nogle af landets største virksomheder, at Onenote er tæt på uundværlig i deres hverdag på jobbet. Lær at bruge Onenote, og fremhæv, at du bruger det. Du kan nemt finde nogle gratis videoer på YouTube, der kan vise dig, hvor smart de to værktøjer, One Note og Kalender kan være på ekspert niveau. 

LinkedIn Learning har adskillige kurser med One Note, du kan tage gratis, med din første 30 dages prøveperiode.og skrive på dit CV.

AFKLARING: Hvis du skulle være i tvivl, så bruger jeg det danske term, værktøjer, når jeg snakker om software og tools. Outlook er et email-værktøj, og jeg vælger at bruge det danske ord, fordi vi har et dansk ord for det. Det er op til den enkelte, om de vil referere det som et digitalt værktøj eller et online tool. 

Hvis du er Apple bruger, eller, ligesom mig primært bruger Google og Google Drive, skader det ikke at investere tid i at lære One Drive. Det er vigtigt, at du kan bevise, at du forstår funktionaliteten og det praktiske med at arbejde i delte arbejdsmapper. Du kommer til at bruge det meget, hvis du får et job, i en virksomhed der har styr på sine dokumenter.

Det er et kvalitetsstempel, at kunne bevise at man kan bruge Office-pakken. Men lad være med at bare skrive, at du kan bruge. Tag nogle online kurser, du kan fremvise på LinkedIn. Men gå i gang tidligt. Det er ikke de eneste programmer, du bør sætte dig ind i, fordi …

Virksomheder laver andet at skrive, lave grafer og præsentationer

Der er et utal af virksomheder, som bruger software der strækker sig langt ud over Office-pakken. Men endnu vigtigere, så kommer akademiske jobs ofte med en håndfuld værktøjer, som alle i branchen bruger. Det kan være tidsregistrering, kommunikation eller mere specifikt til dit akademiske område. Men vi lever i en digital alder, og hvis du ikke har læst op, hvad du skal arbejde med i dit første job, er du desværre allerede bagud.

Ansøgere, der kun skriver, at de kan Office pakken, er som guitarister, der kun fremhæver, at de kan spille Wonderwall, Smoke on the Water og introen til Nothing Else Matters, som om det er de eneste nødvendige sange at kunne spille, hvis man vil være med i et band. 

Det er op til dig, at afklare så tidligt som muligt, hvad du tror din jobfunktion bliver. Når du har afklaret dette, kan du begynde at finde ud af hvilke værktøjer, du højst sandsynligt kommer til at arbejde med. I din eftersøgning vil du se, at det kan virke overvældende. Men der er naturligvis forskel på hvor mange timer, de enkelte værktøjer kræver at sætte sig ind i, og hvad de kan. Nogle af dem, samt online værktøjer, du bruger direkte i browseren, kan kun en enkelt eller to ting. 

Eksempler på værktøjer jeg bruger i min arbejdsdag

Når jeg arbejder med SEO, arbejder jeg mest med følgende programmer: Ahrefs, Screaming Frog, Google Analytics, Google Ads, SearchMetrics, Keywordplanner.io, Pagespeed Insight, Pingdon, Accuranker, Keyword Match Type Tool, for at nævne de fleste, men ikke dem alle.

Jeg brugte primært PowerPoint til at lave månedsrapporter, Word til at skrive tekster uden fancy formateringer, og Excel til præsentationsmateriale. 

Størstedelen af min tid, sad jeg og arbejdede i andre programmer, og du skal ikke blive overrasket, hvis du kommer til at gøre det samme. Desværre skal du ikke regne med, at de konkrete værktøjer, du højst sandsynligt kommer til at skulle arbejde med, er en del af dit pensum. Du skal selv se det som essentiel supplerende læsning og valgfag. Men bare rolig, det er slet ikke så slemt at lære, som du måske frygter.

Læse bogen What Smart Students Know af Adam Robinson

Både i folkeskolen, gymnasiet og igen på universitetet. Det er ganske enkelt den bedste bog om at blive bedre til at studere. 

Stille flere spørgsmål, oftere

Da jeg studerede, var der en pige, der altid stillede en hulens masse spørgsmål til forelæsning. Jeg var ret træt af det. Hvorfor? Fordi hun stillede gode spørgsmål, og hun stillede mange spørgsmål. Så i realiteten var jeg ikke træt af hende, men træt af mig selv. Hvorfor var det ikke mig, der sad med hånden i vejret, og stillede de spørgsmål, jeg havde?

Spørgsmål øger dit engagement i undervisningen. Det øger din forståelse. Det øger din interesse. De smarteste mennesker stiller ofte spørgsmål og er ikke bange for at erkende, at de ikke ved noget og spørge om at få noget forklaret eller uddybet. Det er nok derfor, de er smartere.

Hvad ville jeg ønske, at jeg havde gjort?

Sat mig forrest og stillet flere spørgsmål til undervisningen og været ligeglad med, om nogen syntes, det var dumme spørgsmål. Underviseren eller andre elever kan ikke forvente, at man helt forstår alt, hvad underviseren gennemgår. Det er jo, per definition, hvad undervisningen er til for. Nøglen er indsigt i egen manglende indsigt.

Flere programmer kræver blot forståelse for dets funktion – ikke at blive ekspert

Det er helt OK, hvis du allerede nu sidder med en højere hjertebanken og føler dig en smule overvældet. Der er mange programmer. Og det kan være intimiderende, hvis du frygter, at de hver især stjæler 50-100 timer af ens tid at sætte sig ind i. 

Det gør de ikke. 

Nogle af dem kan godt tage flere hundrede timer, inden man bliver rutineret og hurtigt kan finde rundt i dem. Det er ikke de programmer du skal starte ud med. I stedet skal du lægge ud med de gængse funktioner, som der findes i de fleste akademiske jobs. Her tænker jeg, at task-management, timeregistrering, kalender-system, hvor du deler opgaver med andre, Grammerly, password-huske-programmer (som Dashlane) og lignende.

Det er en kunst, at vælge de rette software og tools. Det er derfor vigtigt, at du ikke stresser over, om du vælger at få erfaring med det ene tidsregistrerings værktøj, frem for et andet. Det vigtigste er, at du udviser forståelse for dets funktion og vigtigt i din jobstilling. Derudover er både disse værktøjer, såvel som værktøjer inden for andre akademiske jobs, overlappende. Dvs. at flere af dem kan det samme, hvor du med tiden finder ud af hvilket du bedst kan lide, og jo nemmere er de at lære. 

Fokusere på at få og pleje en karrierefokuseret onlineprofil

Vi er, hvad vi læser, hvad vi spiser, og hvad vi viser om os selv online. Se det fra arbejdsgiverens side: Selv de mest kreative tillægsord lyder hule, hvis det, du skriver i ansøgningen, ikke bliver underbygget online. 

Lad os sige, at jeg ville arbejde hos Novo Nordisk, men ingen steder online viser, at jeg har en interesse for insulin. Ingen HR-ansat hos Novo Nordisk ville tro på, at jeg brænder for medicinalbranchen, og “har fulgt jer længe”.

Hvad ville jeg ønske, jeg havde gjort?

Afklaret min karrierestart og brugt tid på at læse og dele materialer, nyheder, kommentarer, observationer og andet på min LinkedIn profil. På den måde kunne jeg have underbygget mine professionelle karriereinteresser over en længere periode og dermed “boostet mit brand”. 

Det ville have gjort mig til en mere overbevisende ansøger.

Hvor godt skal jeg kunne de forskellige værktøjer?

Lad os lige få understreget, at der ikke er tale om, at du skal gøres til ekspert i noget. Du skal ikke engang være rutineret. Du skal kende værktøjet eller en hjemmeside så godt, at du ved hvad det kan og forstå dets funktion.

Du behøver ikke at have kørekort eller køre 10.000 km, for at forstå hvad en bil kan og hvorfor den er praktisk. Det samme gælder for software og værktøjer. 

Der er tre ting, du kan gøre, for at få et kæmpe forspring

1. Se tutorials på YouTube

Se flere af dem. Forstå hvad programmet kan på et makro niveau. Hvorfor bruger man det? Hvilke fordele har det i forhold til konkurrenten? Se også videoer med konkurrerende værktøjer, så du kan få tryghed i, hvor meget de ligner hinanden. 

Udover at få kendskab til værktøjet, giver det dig også bedre forståelse for det job du skal have, og det kan enten gøre dig mere interesseret. Modsat, og mindst lige så vigtigt, skabe afklaring om, at det job du troede var dig, måske ikke er det, du vil arbejde med alligevel. 

2. Prøve forskellige software grundigt

Brug tid på dem. Også hvis det koster dig nogle penge for en prøveperiode. Hvis det koster dig 500 kr. at få hands-on erfaring med et program, kan det være forskellen på om du går arbejdsløs i nul eller adskillige måneder, og en indkomstforskel på flere tusinder kroner hver måned. 

Det er en ting at spørge efter akademiske kompetencer. Men hvis du kan vise, at du har erfaring med software, har du potentielt allerede forkortet din prøveperiode med dage eller uger. Og det er noget virksomheder godt kan lide at høre.

3. Tag certificeringer

Find de officielle certificeringer, eller gå på en af de mange online kursus sider, og find et der passer dig og dit budget. Invester i certificeringer fra akkrediterede sider, og hvor du kan tilføje dine diplomer på LinkedIn. 

Hvad koster de forskellige værktøjer?

Det svinger meget. Nogle programmer koster under hundreder, andre koster adskillige tusind kr. om måneden, hvor det er billigst at binde sig op i 12 måneder. Du skal vælge de programmer, der ikke tvinger dig fra hus og hjem. Men hvis I er flere, der er interesserede i det samme, kan I altid splejse om en måned eller to.

De fleste programmer har dog en prøveperiode på 14 dage og op til en måned.

BEMÆRK: Lad være med at registrere dig til en prøveperiode, indtil du har brugt tid på nogle online videoer, og ved hvad du kaster dig ud i, OG har tid de næste 14 dage til bruge det. 

Pengene kan være givet godt ud, hvis du vælger at bruge det til at få forståelse og erfaring for de forskellige værktøjer, så du kan tage online kurser, som du kan dele på LinkedIn. Det gælder især med de tre store, Word, Excel og Powerpoint. 

Google tilbyder en bred vifte af kurser og certificeringer i bla. Analytics og mange kompetencer, som er både gratis og anerkendte. Min erfaring er, at du kan finde mange værktøjer, og har en gratis udgave, hvor der er begrænsninger, som eksempelvis hvor meget data du kan hente, bruger eller tidsbegrænsning. Begrænsninger afholder ikke dig fra at lære programmet og kunne skrive det på dit CV.

Hvordan finder du de rette værktøjer og software til din karrierestart

For at finde, skal du først finde ud af, hvad du skal bruge. Det giver ikke nogen mening, at begynde at kigge på værktøjer, hvis du ikke har nogen som helst idé om, hvor du vil starte din karriere. Hvis du har nogenlunde styr på det, kan du gøre følgende, og jeg bruger marketing som eksempel:

Søg efter lister med værktøjer i den jobkategori du ønsker at starte din karriere

Google på engelsk, og søg enten efter tools, software eller app og brug søgetermer a lá:

  • Most used marketing tools/software/app
  • Popular marketing tools/software/app
  • Marketing tools/software/app 
  • Free professional marketing tools/software/app
  • Marketing tools/software/app with free trial period
  • Most common marketing tools/software/app
  • Og så videre. 

Du vil altid finde adskillige hjemmesider der har lavet en liste med links, til de forskellige software og værktøjer. Og husk også at søge med årstal. Altså best marketing tools 2020.

Ræk ud til folk og hør hvad de arbejder med

Hvis du ved hvilken jobrolle, du gerne vil starte i, så søg efter personer på LinkedIn, der arbejder med det samme, og spørg dem. Ganske enkelt. Du beder dem ikke om nogle forretningshemmeligheder, og det værste der kan ske, er at du får: Gu vil jeg da røv dele den information med dig.” Men det sker nok ikke. Så skriv noget a lá:  

Hej XYZ

Jeg er en studerende på x semester, der håber at starte min karriere som nyuddannet i en stilling som X.

Da jeg ved, at konkurrencen til lignende stillinger er hård, vil jeg gerne allerede begynde at gøre mig klar til rollen. Det kræver blandt andet at få kendskab til de online værktøjer m.m. du blandt andet bruger, hvorfor jeg rækker ud til dig.

Jeg kan se, at du har adskillige års erfaring, og vil derfor høre, om du vil sende mig en liste over de værktøjer, software og lignende, der oftest er tilknyttet din dagligdag på jobbet, så jeg kan gøre mig selv bekendt med disse.

Jeg beder dig naturligvis ikke dele noget sensitiv information, der kan skade dig eller din virksomhed.

Det vil være en stor hjælp, da jeg har intentioner om at bruge min sommerferie/vinterferie/juleferie til at sætte mig ind i disse værktøjer, og bruge deres gratis prøvetid, til at lære dem at kende.

På forhånd tak for din hjælp.

Hele operation Find Værktøjer tager måske mellem 30-60 minutter, hvis du starter helt fra bunden. Men du ender ud med en liste med konkrete værktøjer, som hvis du kan inkludere dem på dit CV, er som  Inden for nogle områder, vil der være 3-5 dominerende værktøjer at vælge imellem. Men fordi de ofte overlapper så meget, vil det, du lærer fra dem, uanset hvad du vælger, gøre det nemmere for dig, at lære et andet og lignende værktøj.

Sammensæt dit supplerende pensum, der giver dig konkrete kompetencer du kan bruge

Lav en liste med de mindst 30 værktøjer, inklusiv One One, Google Teams og andre værktøjer du kender eller har hørt om, men måske ikke har brugt. Opdel værktøjerne først i gratis / ikke gratis. Skriv om der en prøveperiode, og på hvor mange dage, så du kan tilpasse det med din kalender. Du kan hente dit arbejdsdokument her (studiebooster/.dk/gratis-vaerktoejer)

Tool/Software

Gratis

Ikke Gratis (pris)

Prøveperiode (dage)

Certifikat

Google Analytics

x

Ja

Ahrefs

X – 99 USD/mdr

ahrefs.com/academy

Prøv derudover også at se om der er et officielt certifikat for det enkelte software. Alternativt så kig på LinkedIn Learning eller Udemy. Der vil du med 99% garanti finde et kursus, der giver dig et diplom, du kan dele på LinkedIn.

Som tommelfingerregel vil jeg nok sige, at du skal bruge 5 timer, men der er masser af værktøjer, hvor du vitterligt blot skal opsætte en profil, og så er det bare et par timer, det kræver, for at forstå hvorfor virksomheder bruger det værktøj. Og det guld værd, så du kan …

Kom foran andre ansøgere alene på dit IT-afsnit på dit CV

IT-kompetencer er et af de hurtigste skrevet afsnit i et CV, men absolut et af dem, der kan score flest point. Når du sætter dig ind i hvilke værktøjer, som indgår i din arbejdsplads, som ikke er en del af dit pensum, udviser du en enorm interesse i jobbet, såvel som en evne til hurtigere ville kunne arbejde for fuld kapacitet. Jo mere du lærer om de værktøjer, du skal bruge i din stilling, jo mindre tid skal en arbejdsplads bruge på oplæring = win-win.

Det er ikke et problem, at finde ud af hvilke værktøjer, du skal bruge. Svaret er enten en søgning eller en mail væk. De fleste software har gratis prøveperioder, og YouTube har masser af dygtige undervisere, der tilbyder gratis undervisning.

Relevant IT-kompetencer, og kendskab til relevante værktøjer og software, giver dig et kæmpemæssigt karrierestart forspring. Hvis du gør det rigtig godt, og kan være langt mere effektiv, kan det også være, at du kan få forhandlet en ekstra uge ferie, som de kunne i Grækenland. 

Min erfaring, da jeg skulle ansætte folk i min afdeling. Ansøgere, der havde vist interesse i hvordan jobrollen skulle udføres, blev lagt til side, til en anden gennemlæsning. 

P.s.

Du skal selvfølgelig ikke snydes for at blive en verdensmester i Office-pakken. 

Her er et link, så di kan få Microsoft Office gratis, hvis du er studerende: https://www.microsoft.com/da-dk/education/products/office

P.p.s.

Her er et lille udpluk af nogle værktøjer, der bliver brugt i en bred vifte af brancher, virksomheder og jobstillinger. Du kan finde flere ved at søge efter most used business tools/software apps. 

  • Slack
  • Yammer
  • Microsoft Teams
  • Timelog og Toggl 
  • Dropbox
  • Google Drive
  • Skype 
  • WordPress
  • Hubspot
  • Google Analytics
  • Hootsuite
  • Zendesk
  • Basecamp
  • Trello
  • Asana

Prøv at kombinere det med din uddannelse, eks. Kommunikation og se hvad der findes, og gå i gang med at lær. Du skal med stor sikkerhed bruge det i dit. Hvorfor så ikke lære det inden, og bruge din viden, til at få et job?

P.p.s.

Min primære software pusher er App-Sumo, hvor man for relativt få penge, kan investere i forskellige værktøjer, der giver en forståelse for, hvad et lignende større software kan, og hvordan man bruger det.