Jeg så en reklame med en kvinde, der lå på sofaen og læste en bog. Der var et prisskilt ind til bogen, hvor der stod “Frirum fra børnene – 80 kr.”
Det gælder med de fleste køb. Den klassiske er boremaskinen. Vi vil ikke have maskinen, men hvad den kan.
Vi betaler et månedligt beløb for forsikring, ikke for forsikringens skyld, men for den tryghed, det giver, hvis noget ubehageligt, uventet skulle ske.
Den tidligere Harvardprofessor Clayton M. Christensen, som bl.a. har skrevet bogen Disrupting Class, taler om, at man “hyrer” bogen, boremaskinen og forsikringen til at gøre et stykke arbejde for en.
Hvilket job har din uddannelse?
Man kan se på det at tage en uddannelse på samme måde og spørge sig selv: Hvad er det egentlig for et stykke arbejde jeg “hyrer” min uddannelse til at gøre for mig?
Du tager måske en uddannelse for at undgå at havne i et job, du absolut ikke vil have.
Eller er det for at få respekt og anerkendelse fra dine forældre og andre, som du altid har savnet?
Eller er det for at give dig selv en udfordring?
Eller er det for at komme nærmere en drøm om et specifikt job?
Eller “hyrer” du din uddannelse til at hjælpe dig med at finde ud af, hvad du vil arbejde med, fordi du ikke har nogen som helst ide?
Når du har afklaret, hvorfor du har hyret din uddannelse, kan du bedre finde frem til, hvad du kan gøre ekstra for at få din uddannelse til at gøre det for dig, du gerne vil have, den gør.
Er uddannelsen nok i sig selv – og hvis ikke, hvad gør jeg så?
Det vigtigste er – hvad end du har hyret din uddannelse til – at du får afklaret, om uddannelsen i sig selv kan give dig, hvad du ønsker.
For hvis den ikke kan det, så svarer det til at have betalt for en guide igennem junglen, der kun kan den halve rute og ikke er i stand til at få jer sikkert ud igen.
Hvis du ønsker dig et specifikt job, finder du nemmest ud af det ved at kontakte dem, der sidder i lignende jobs, såvel som dem, der ansætter folk i de jobs.
Spørg ligeud, hvad de vægter højt, når de ansætter nyuddannede, og hvordan du bedst med den uddannelse, du er i gang med, kan køre dig i stilling til at komme i betragtning til dit drømmejob.
Det kan være, de helst vil have en, der har arbejdserfaring fra et studiejob, det kan være, de siger, de ikke plejer at ansætte folk med din uddannelse i de job, men at du ville have bedre chancer, hvis du har været ude i et lignende job i et par år efter studiet, eller hvis du havde taget nogle supplerende kurser eller andet.
Det væsentligste er, at du finder ud af, om det, du troede, du havde “hyret” din uddannelse til at levere, også i praksis er det, den leverer, når du har færdiggjort den.
Du kan se Claytons M. Christiensens video, Understanding the Job, her:
https://www.youtube.com/watch?v=sfGtw2C95Ms